יום שבת, 20 באפריל 2013

זומבים, הדור הבא (In The Flesh 1x01-02-03)

קירן


סיכוי קל לספויילרים
  
כולנו מכירים את הנוסחא: מישהו נדבק בחיידק כלשהו, נושך מישהו אחר, והנה התפרצה לה מגיפת זומבים שכילתה 99% מהאנושות. רוב הסרטים שהיו ויהיו מטפלים בשלב הזה של הסיפור, בו מספר בני אדם מנסים לברוח בעת התפרצות המגפה. היום, בדור הפוסט-טלוויזיה, אחרי שסדרות כמו אבודים ומד מן שינו את פני הטלוויזיה, לטוב ולרע, מנסים לעשות דברים אחרת. קודם הגיעה The Walking Dead, שם מסופר על הישרדות של חבורת ניצולים בעולם לאחר שכולו נהרס ע"י זומבים, והדגש שם הוא על הרוע האנושי דווקא.
כעת אנו מגיעים לחלק עוד יותר מתקדם בסיפור: התקוממות הזומבים לא היתה מגיפה, אלא עלייתם מהקברים של אלו שמתו בשנה האחרונה לאחר ה-Rising. אותו Rising, או "עלייה", מתאר את הלילה בו המתים חזרו כדי לאכול את החיים, בתור צורך חייתי, או רק בתור הישרדות. הממשלה והצבא איבדו שליטה, כרגיל, אבל ה-HVF, או Human Volunteers Force, הצליח להגן על היישובים מפני ה"נרקבים" (Rotters). את חלקם חיסלו, כרגיל, ע"י ירייה בראש, אבל בשלב מסוים נמצאה תרופה למצב הזה, ואותם סובלים ממוות למחצה (Partially Deceased Sufferers, לפי לקסיקון הסדרה), מקבלים טיפול רפואי המוציא אותם מן המצב החייתי, הפראי, בו הם היו שרויים.

ומכאן מתחילה הסדרה. קירן, חולה PDS, מוחזר לחיק משפחתו, אף שהוא מוחה כי אינו מוכן. קירן היה בקברו במהלך ה"עלייה", משום ששם קץ לחייו לאחר שחברו הטוב ביותר מת באפגניסטן. אביו עבר התמוטטות נפשית עקב כך, ואמו כעסה עליו את הכעס הגדול ביותר שניתן לתאר. במהלך ה"עלייה", אחותו הצטרפה ל-HVF. למציאות הזו חוזר קירן כעת. ה-HVF מתנגדים לרצון הממשלה להחזיר את הזומבים-לשעבר למשפחותיהם, והכל מתנהל מתחת לפני השטח. אך כאשר בנו של מפקד הכוח, ריק, שהיה חברו הטוב של קירן ונהרג באפגניסטן, חוזר גם הוא בתור חולה PDS, הכל בוער. אז עכשיו הקהילה צריכה לקבל את אותם זומבים לשעבר, רק כי בנו של המפקד הוא כזה? והאם האב בכלל מודע למצבו של הבן, למרות שהדבר ברור לנו כשמש?

בסוגיות הללו הסדרה הזו מנסה לטפל, בהצלחה רבה יש לומר, על פני 3 פרקים שאורכם כשעה. כולי תקווה שתהיה עונה שנייה לסדרה הזו. אמנם יש מעט ספויילרים בתקציר לעיל, עבור מי שלא צפה, אבל הם מצומצמים ולא הורסים את החוויה. כדי לא להרוס, אגלה שאכן ישנו קליפ-האנגר בכתוביות הסיום של פרק 3, אך יש לשים לב ולא לפספס אותו בטעות. הכל תלוי ב-BBC3. אם תרצו להימנע מספויילרים חריפים יותר, מומלץ לצפות בסדרה בטרם המשך הקריאה. :)

ב-Walking Dead ראינו לזמן קצר, בסוף העונה הראשונה, את המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, כאשר החוקר שם סיפר שניסו לייצר תרופה למגיפה, אך המאמצים נכשלו והמחקר נפסק, בהיעדר חוקרים שימשיכו אותו. כאן הסיפור לוקח את המושכות מהנקודה בה נמצאה תרופה לזומבים. אמנם זו לא מגיפה, אך מדובר עדיין במתים שקמו מקברם. התרופות גורמות בין היתר פלאשבקים מהתקופה בה הם זללו בשר אדם באופן פראי, משום שהן מחברות את החלקים השונים במוח.
הסדרה מעלה הרבה נקודות למחשבה, שיכולות להימשך בעונה השנייה.
בין היתר, בקרב המטופלים במחנה הצבאי, מופץ סם כלשהו שנוגד את הטיפול התרופתי והופך את הזריקה כך שהאדם חוזר למצבו כזומבי. הם מאמינים שזהו המצב הטבעי, הנכון עבורם, מעין אדם משופר.
הכומר, שאחראי יחד עם המפקד הצבאי על ה-HVF, מאמין כי תהיה עלייה שנייה, בה, בניגוד לראשונה, יעלו מקברם רק המתים ה"טובים".
ואולי הכי חשוב, מה קורה כאשר מישהו ננשך? מצד אחד יש לנו את ליסה, שנאכלה ע"י קירן בליל העלייה. האם היא נאכלה יותר מדי? או שהיא עוד תחזור כזומבי בהמשך? התשובה של קירן ואחותו לא היתה מספיק מלאה מכדי לענות על כך. ואותו חייל HVF, שאינני זוכר את שמו (נאמר בכלל?) שהושם בכלוב לאחר שננשך. האם יהפוך לזומבי? או האם זו אמונה טפלה בלבד, לפי טענתו?
אותו מטיף באתר האינטרנט, שמנסה לגרום ל-PDSים אחרים להגיע אליו- האם יש משהו בדבריו? למה לטענתו הם אנשים משופרים? יש מקום להמשך טיפול בסוגיה הזו, בהחלט.

ג'מימה
ובל נשכח את הרגעים האמיתיים בסדרה הזו, הדרמה במיטבה. לוק ניוברי, שמגלם את קירן, עושה את תפקידו בצורה מושלמת. לא קל לגלם זומבי שחזר להיות בנאדם, במיוחד שאין לכם תקדים רחב מדי במדיה. וכאן הוא מראה את חוסר הנוחות שלו, את הרגשות שלו, את המבטים, של אדם שחזר מן המתים, שבכלל רצה למות, ואת ההתמודדות הלא קלה שלו עם החיים מחדש.
אמילי ביוון, שמגלמת את איימי, משחקת יפה על הקו בין טירוף להגיון. היא כל כך רצתה להסיר מעצמה את האיפור, את העדשות, ולהיות הכי טבעית שאפשר במצבה, אבל גילתה שזה לא תלוי בה.
שאר הקאסט גם הוא נפלא, הוריו של קירן, ובמיוחד אחותו, ג'מימה, שלא יכלה לשאת את המחשבה שהוא חוזר לביתם, אך חזרה להיות אחותו הקרובה ביותר בפרק השלישי, תוך כדי שהחליטה להשאיר את ה-HVF מאחוריה.
גם מבחינה רעיונית הסדרה עובדת יפה, כאשר איפור ועדשות מכסים על חולי ה-PDS מבחוץ, אמנם, אך בפנים אין מה לכסות- הם אותם בני אדם שהיו בטרם מתו. האמנם?

אגב, היותה של המשפחה, משפחת Walker, מאוד מעניינת. האם זהו משחק מילים מכוון על ה-Walkers (מהלכים) של Walking Dead?

אם עוד לא הלכתם לצפות ב-In The Flesh, עכשיו זה הזמן.
ליאור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה