יום רביעי, 10 באפריל 2013

אני זו לא אני (Orphan Black 1x01-02)

שרה / בת' צ'יילדס (מסלני)
Orphan Black סדרה חדשה עלתה בערוץ BBC America ביום שבת שעבר, כחלק מרצועת השידור של מוצ"ש מדע בדיוני, ומיד לאחר הפרקים החדשים של דוקטור הו.
בתרגום חופשי, "יתומת האפלה", מספרת את סיפורה של שרה (טטיאנה מסלני), בת למפחת אומנה, שחוזרת לעיירת ילדותה לאחר כשנה, ומעוניינת לחזור לחיים של ביתה, קירה, אשר נשארה בידי אם אומנת. בסופו של דבר, שרה רוצה את קירה לעצמה, אבל ספק אם זה יקרה בקרוב. בתחנת הרכבת שרה חוזה בהתאבדות של מישהי הדומה לה 2 טיפות מים: אליזבת' צ'יילדס. בחוסר ברירה, היא לוקחת את תיקה של צ'יילס מהרציף בחיפוש אחר דברי ערך.

האח החורג של שרה, פליקס, הוא בן אומנה גם כן. ג'ורדן גבאריס מגלם כאן בחור שיעשה מצד אחד הכל כדי לדאוג לשרה, שחשובה לו יותר מקשר דם, ומצד שני, יעשה את הכל כדי לשמור אותה על הצד הישר וההוגן של החיים. כמובן ששרה ישר ניגשת אליו לאחר החוויה ברציף, והוא לא שש לשתף פעולה עם רעיון גניבת הזהות של צ'יילס, אבל בלית ברירה הוא מסכים.

פליקס (גבאריס)
מכאן, העלילה מתחילה לטוס באופן מטורף, ובתור צופה, לא הרגשתי כמעט רגע דל אחד. מסתבר שישנו מישהו בשם Art שמתקשר כל הזמן לטלפון של צ'יילס, ושרה לא עונה. מסתבר- שזה שוטר. מסתבר- שרה שוטרת. ולא רק זה, היא בהשעיה עקב ירי בחפה מפשע. האם זו היתה הסיבה להתאבדות?
במקביל, צ'יילדס ידעה שיש עוד נשים שנראות בדיוק כמוה, ובין הדברים שלה מצאה שרה מידע על בנות, ממקומות שונים בעולם, והסתבר לה לאחר מכן שגם הן נראות בדיוק כמוה. לאחר שכפילה אחת, גרמניה, נרצחת מול עיניה של שרה, אפשר להבין שיש גורמים אחרים, אפלים ביותר, שהתעוררו מתרדמתם, ואולי מעולם לא ישנו, ונמצאים על המשמר. והכל קשור לעובדה שיש לה כפילות.

הסיפור המקביל שמתרחש הוא האקס של שרה שממשיך לרדוף אותה (מייקל מנדו). בחוסר ברירה, פליקס משתף פעולה עם שרה ונאלץ לזהות את גופתה של צ'יילדס בתור שרה- כך שכולם יחשבו ששרה עצמה מתה, וגניבת הזהות תהיה שקטה. אבל האקס מבקש אזכרה- לאזכרה מגיעה האם האומנת שברשותה נמצאת קירה, וגם העלילה הזו נכנסת לסחרור. וגם פה, פליקס מנצח על התזמורת בצורה מעולה. מסתבר גם שחייה של צ'יילדס עם החבר שלה לא היו תקינים, והחבר מגיע ויוצר עוד בעיות.

חלק מהדמויות של מסלני בסדרה
עם סיום שני פרקים, אני באמת במתח. העלילה הצליחה להחזיק אותי ולעניין אותי, וגם הקטעים שלכאורה אמורים להיות פשטניים, כמו שחזור הירי ע"י שרה (בתפקיד צ'יילדס) ושותפה השוטר. העונה תהיה מורכבת מ-10 פרקים, שאני מאוד מקווה שלא יורידו הילוך ולו לרגע. ממש מעניין אותי איך שרה תתפקד בתור שוטרת בכלל, ומה יעשה הלאה החבר שלה לשעבר.
מסלני משחקת מעולה בינתיים- בתור שרה הבריטית, בתור צ'יילדס הקנדית, בתור גרמניה, ובטח תמשיך בתור עוד שלל דמויות. גבאריס מגלם דמות מלאה ועגולה, ומציף רף משחק מאוד גבוה לשאר השחקנים. אני מחכה לפרק הבא בשבוע הקרוב.
אז נכון שכבר ראינו סדרות דומות, אפילו בשנים האחרונות: Ringer (עם שרה מישל גלר, שבוטלה), ואפילו The Lying Game, בהן קיים האספקט של גניבת זהות או החלפת זהות. אבל יש כאן משב רוח אחר, עלילת מדע בדיוני אפלה יותר, סיבוכים מרתקים שמעניין לראות כיצד נפתרים וייפתרו בהמשך.

המשך שבוע מעולה,
ליאור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה