יום שבת, 11 במאי 2013

השלם עולה על סכום חלקיו (סדרה חדשה: Defiance)

הכירו את Defiance ("התנגדות"), סדרת המדע-בדיוני עתירת התקציב החדשה מבית ערוץ SyFy האמריקאי, אחרי מספר שנים של דשדוש בביצת הריאליטי וביטול סדרות מעולות על ימין ועל שמאל (Stargate Universe, Eureka ועוד).
"התנגדות" מספרת את סיפורה של העיר בעלת אותו השם, אשר קמה על חורבות סיינט לואיס לאחר מלחמה ארוכת שנים עם חייזרים כובשים שבאו לשנות את פני כדור הארץ במטרה ליישבו מחדש. אותם חייזרים, בני 8 גזעים שונים אשר הגיעו עם צי שלם, לאחר שכוכב הבית שלהם נהרס. רובם הגיעו בתרדמת, מכיוון שזו הדרך היחידה להעביר כמויות אדירות של אנשים בנסיעה ארוכה מאוד בחלל.
כוונתם כנראה לא היתה רעה, משום שהם חשבו שכדור הארץ אינו מיושב, ותכננו לשנות את האקלים ופני השטח בו כדי שיתאימו להם. אולם, בני האדם הכריזו "תפוס!", ולחמו חזרה על זכותם לחיות כאן. המלחמה היתה קשה ועקובה מדם, ובסופה, לא רק שהכוחות הלוחמים החליטו להכריז על הפסקת אש ולהניח את נשקם, הצי של החייזרים כולו הושמד. תאי תרדמת אינספור נהרסו על יושביהם, שלא זכו להקיץ משנתם בבית חדש.
נולן
במסגרת המלחמה, וכיוון שחלקים רבים מכדור הארץ עברו תהליך של Terraform, גם בני האדם איבדו את השליטה. צמחים משונים הופיעו, חיות פרא קטלניות שורצות ביערות, האקלים השתנה, ואנטרקטיה כנראה כוללת חופים קסומים.


איריסה
אבל פה מתחיל הסיפור שלנו, בשנת 2046. נולן, הגיבור הראשי שלנו, ובתו המאומצת, איריסה (חייזרית אירת'יאנית), מחכים שחלקים של חלליות הרוסות יפלו ממסלול כדור הארץ לקרקע, כדי לחפש בהן חלקים השווים כסף. כאשר מצאו טרהספירה עובדת, הם נאלצו לברוח מפרשי הרוחות, ואיריסה נפצעה. מקנזי, שומר החוק (בואו נסכים על המילה שריף מעכשיו) של "התנגדות" אוסף אותם לעיירה, כדי שאיריסה תקבל טיפול רפואי. הרופאה, ד"ר יול, מגזע האינדוג'ינים, מתגלה כרופאה חביבה ומצחיקה. נולן מסביר לראש העיר הצעירה החדשה, אמנדה, כי הוא מתכוון להרוויח מספיק כסף מהיר כדי לעזוב, אבל ברור לנו שמשהו ימנע בעדו. אז הוא מנסה את מזלו בהיאבקות (אבל לא מרוויח מספיק), ואז נקלע לקטטה בבר, בה מעורבים 2 עשירי העיר. מצד אחד, מק'קולי, הבעלים של המכרות, בן אנוש, ומצד שני, דטק טאר, קסטיטן ששולט בעולם התחתון של העיר, כדי שלבנו יהיה עתיד טוב יותר (נשמע מוכר?).

דטק טאר
בתמורה לסכום כסף, נולן מסכים לעזור למצוא מי רצח את בנו של מק'קולי, ובדרך להוכיח שזה לא היה בנו של טאר. מסתבר שזה היה העוזר של ראש העיר, שנמצא כעת בדרכו לפוצץ את החומה שמגינה על העיר. מסתבר, שפלוגת לחימה שלמה של וולג'ים, מכונות מלחמה חסרות רחמים, נמצאת בדרכה לשטח את "התנגדות". נולן ואיריסה עוזבים, אבל הוא מודע לעובדה שהטרהספירה שברשותו מכילה מספיק אנרגיה להשמיד את כל הוולג'ים כולם. הוא חוזר לעיר, לבד, והרופאה האינדוג'ינית מופקדת על הפעלת הפצצה. בינתיים, נולן מוביל את הכוחות המשותפים להגנה על העיר בצוקים שבחוץ, ולעכב את הוולג'ים עד שהפצצה תהיה מוכנה. במהלך הקרב אפילו איריסה מגיעה עם מספר רוכבים מבני מינה כדי לעזור.
הקרב היה קשה, 41 נהרגו, אבל העיר ניצלה. בתמורה, וכדי להמשיך ולחקור מי ניסה להרוס את "התנגדות", אמנדה מציעה לנולן את תפקיד השריף. והוא מסכים. בתצלום בזווית מדהימה, אנו מגלים כי בילדותו, כאשר ספינות החייזרים הגיעו, הוא עמד לא רחוק מאותה קשת המזהה את סיינט לואיס, ועודה עומדת על תילה, עשרות שנים אחרי, אבל עם נולן עונד את תג השריף.

אמנדה
הסדרה לא חפה מבעיות. ראשית, כמו שראיתם בפרק ונוכחתם בסיכום מעל, הרבה מהקטעים כאן נראים לקוחים ממקומות אחרים. הקסטיטנים דומים ממש לדינריס מ"משחקי הכס", והשפה שלהם דומה לזו של חאל דרוגו מאותה סדרה ממש. תפקיד השריף שנופל על הדמות הראשית מוכר מאינספור סדרות, האחרונה מביניהן היא Eureka. כדור הארץ שעבר שינויים מזכיר את שמיים נופלים, ו-Revolution (או אפילו Walking Dead), והעיר הבצורה הזכירה לי את Terra Nova. וזה רק לקט קצר מהשנים האחרונות. בפרק הבא, אחרי הפיילוט הכפול, נולן ממשיך לחקור בפרק שמתחיל ליפול לתבנית הקבועה של סדרות משטרה (מישהו אמר Castle או Continuum?). קראתי גם על הדמיון המקרי של החייזרים, שכולם במקרה דומים מאוד לבני אדם, למעט מאפיינים חזותיים שונים (בהירי העיר, עצם מצח בולטת, כאלה הדומים לכלב מהלך על 2 רגליים). אבל זה הגיוני, ובסופו של דבר, חוסך תקציב שיושקע במקומות הנכונים במקום בחייזרים עשויים מחשב כל הזמן (ואני לא בא בטענות ל"שמיים נופלים", שם אפקטי המחשב משולבים היטב והחייזרים השקופים באים בטעם טוב).

דוקטור יול
אבל יש לסדרה המון יתרונות. ראשית, המיתולוגיה, ההיסטוריה של הדמויות, עשירה מאוד. אמנם קשה ללמוד על 8 גזעים חדשים בו זמנית, אבל זה המון מידע למעריצים שכיף לחפש ולקרוא עליו. 4-5 עונות יכולות לספק כל כך הרבה, במיוחד עם המשחק המלווה את הסדרה.
התקציב מספק נופים מרהיבים (ואני מנסה לא לגלות מההמשך). יש לנו דמויות מצחיקות, כמיטב המסורת המד"בית (הרופאה, סגן השריף, אפילו איריסה). יש לנו רופאה, כמתחייב בסדרות מד"ב, שיודעת לעשות הרבה מעבר. אחותה של ראש העיר (קנייה) היא מנהלת בית הבושת העירוני, תפקיד שמתגלה כמכבד את בעליו במציאות הזו. סגן השריף מעניין, ומערכת היחסים הנרקמת בינו לבין איריסה, שמתמנה גם כן לסגנית, מעניינת גם היא. אשתו של טאר היא בעצם הגבר בבית, ואף שהוא מאפיונר, היא המושכת בחוטים. ויש לנו תככים, מזימות, ראש עיר קודמת שמתגלה כלא כל כך מושלמת כמו שהרוב חושבים עליה, ועוד ועוד.

אני בינתיים נותן לסדרה צ'אנס, ורוצה לקוות שהעונה תמשיך באותו קצב ולא תשקע לנוסחא משמימה כך שרק ברגע האחרון נזכה לראות את האקשן (כך איבדנו את טרה נובה ואת Stargate Universe). ובריק עד חודש הבא (שמיים נופלים), זה מעברון מצויין.

הערה: עד כה שודרו כבר 4 פרקים (הראשון כפול). מי שרוצה להתחיל לראות, זה הזמן :)

אז מה אתם חשבתם?

עד הפעם הבאה,
ליאור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה