יום שלישי, 30 באפריל 2013

2 קמפיינים, פעמיים כי טוב

יום שלישי ידוע כ-פעמיים כי טוב, והייתי רוצה למשוך את תשומת לבכם ל-2 קמפיינים מקוריים שנתקלתי בהם היום.

שניהם אמנם לא מקומיים, אך לא קשה ליישם אותם בארץ. הקמפיין הראשון הוא פרסומת שנוצרה בחו"ל (עמותת Anar מספרד) ונועדה לילדים שסובלים מהתעללות בבית. כדי להסתיר את המסר המתריס מההורים, נוצרה הפרסומת בזווית כזו כך שילד עד גובה מסוים, לרוב עד גיל 10, יוכל לראות מהזווית שלו תמונה אחת, וההורה יראה משהו אחר. הילד, מלמטה, רואה פנים של ילד "מוכה" (המילה טעונה אבל לא מצאתי אחת יותר מתאימה), ומסר הקורא לו להתקשר אם הוא סובל גם כן מהתעללות. ההורה, מלמעלה, רואה ילד רגיל למראה, ומסר לפיו ההתעללות נראית רק לילד הסובל ממנה. אפקטיבי, יעיל, תופס.

ככה זה נראה: (קרדיט: Mizbala)


  
הקמפיין השני הוא פרסומת שנולדה כתוצאה משיתוף הפעולה המתמשך בין מיקרוסופט לנוקיה. בפרסומת המבדרת הזו, זוג מתחתן, וכאשר אחד האורחים מצלם את האירוע ב"Enormous Phone" שלו, הוא מתבקש לזוז מעט, ומכאן מתפתחת תגרה אדירה. נעשה פה שימוש גאוני בערך בכל מילון הסלנג של הסמארטפונים שאנו חווים מדי יום ביומו: אפליקציות, חיפוש קולי, תיקון שגיאות, ועוד. וכך, 2 החברות הענקיות מצליחות לגמד את מעריצי אפל / סמסונג לכדי ילדי טכנולוגיה. אני לא יודע אם זה יגרום לי לרוץ לקנות טלפון צהוב או כחול שמריץ Windows Phone 8, אבל זה בהחלט משך את תשומת לבי.

להנאתכם: (קרדיט: Feeder)


 עד הפעם הבאה,
ליאור

יום ראשון, 28 באפריל 2013

עוד חוזר הניגון (Revolution 1x14)

אוי, איך שגלגל מסתובב לו. כבר מתחילת הפרק, בשלב בו מיילס מצא את הסכין של אלק, המתלמד שלו לשעבר, בבקתה בכניסה לג'ורג'יה, אפשר היה לראות שהעבר עומד לרדוף אותו, ובלי רחמים מיותרים.
אלק, בימיו כצעיר פוחז, היה המתלמד של מיילס בשירות הרפובליקה של מונרו. אימוני לחימה, משימות ביחד, הכל היה משותף ביניהם. ביום מן הימים, מיילס אפילו נתן לאלק את הסכין שהיתה שייכת לאביו, סכין בעלת מזל, משום שאביו לקח אותה איתו ל-2 מלחמות וחזר הביתה בסופן.
אך תקרית אחת ויחידה, באיזו משימת התנקשות כלשהי, נכשלה באופן כזה, שהרפובליקה נאלצה לשלם מחיר אל מול טקסס, אחרת טקסס תפתח במלחמה. המחיר היה המתנקש, אלק. הוא בכה והתחנן שלא להישלח ל"מאסר" אצלם, אבל לטובת הרפובליקה הכל כשר. היום, אולי, מיילס יודע יותר טוב מה נכון ומה לא. אבל בזמנו הכל היה לטובת הרפובליקה, לטובת השלטון.
אז מסתבר שאלק חזר, אולי בזכות הסכין, אבל ההתעללות הקשה שכנראה עבר בטקסס הותירה את סימניה. הוא איבד חלק משפיותו, והפך למעיין מכונת מלחמה שרק מסוגלת להרוג חפים מפשע רבים ככל האפשר בדרכה למטרה.
ואותו אלק חוזר כדי לרדוף את מיילס, לאחר שמונרו שולח אותו עם פצצה גרעינית היישר לאטלנטה, הלב של ג'ורג'יה.

השבוע סוף סוף יצאנו מהגבולות של הרפובליקה המזעזעת של מונרו. ואיזה יופי שם, בפדרציית ג'ורג'יה. יש כסף, יש תמיכה מאנגליה, יש קיטור, יש רכבות, יש מסחר הוגן, יש נשיאה שיודעת מה היא עושה וצבא שמגן על המדינה ולא הורג את אזרחיה.
אבל האיום של מונרו מוציא את המקום מאיזון, ומיילס, בהכרותו את הנשיאה, מצליח לשכנע אותה שהוא יכול לעזור. לא קל היה להתגבר על אלק, בעיקר משום שהוא מכיר את כל התכסיסים של מיילס, פשוט כי הוא למד אותם ממנו.
בדרך, אלק גם "התעלק" (משחק מילים!) על צ'רלי בכך שהיא כביכול המחליפה שלו. מעט הוא ידע הוא על כך שהיא לא עוד Apprentice, אלא האחיינית של מיילס. הוא עדיין טוען שהיא רק כלי בידיו של מיילס, ומספר לה שמיילס עשה דבר איום לאמה.
בסופו של דבר אלק נתפס, והפצצה פורקה. קלי מספרת למיילס שהיא לא תוותר למונרו על צעד כזה, ומכריזה מלחמה על הרפובליקה. היא מבקשת ממיילס להוביל את המורדים למלחמה פנימית במונרו, בעודה תוקפת מהגבול הדרומי. מיילס טוען שאין לו כוח אדם מספק לשום פעולה. ובצעד די מפתיע, אבל גם מתבקש בו זמנית, היא מציעה למיילס להיות הגנרל על אנשיה. "אתה רוצה להיות גנרל שוב?" המבט הנדהם על פניו של מיילס שווה הכל.
אפרופו, כשמיילס הובא בפניה של קלי לאחר שנעצר, הדבר הראשון שאמר היה "זו היתה ערימה מחורבנת של מדרגות". אין כמו מיילס.

במקביל, קיבלנו עוד הצצה קטנה עם טעם של עוד, לסיבות שמאחורי הפעלת המגדל שכיבה את האור. מסתבר, שאחת האחראיות הגדולות על הפרויקט, דר וורן, גרה לה ביער, איפשהו בשטחים של מונרו אולי, ובידיה מכשיר שיכול לשרוף אנשים על המקום. רייצ'ל וארון הצליחו להגיע אליה, ורייצ'ל צריכה את עזרתה לקראת המשך המסע למגדל. הסיבה בעטיה דר וורן מסרבת, די שמטה את לסתי: בנה של רייצ'ל, דני, ובת זוגה של וורן, הם חולי סרטן, והסיבה היחידה שחיו ב-15 השנים האחרונות היתה הננואידים שהפסיקו את החשמל!
אינני יודע אם אותם ננואידים ריפאו את הסרטן באופן גורף בכל העולם, ויכול מאוד להיות שכן (ואם כן, למה אף אחד לא שם לב?). בהנחה ולא, כנראה שנדרש מגבר כלשהו שיושב בגופם של החולים ומאפשר אספקה עשירה של אותם חלקיקים, ההורסים את הגידולים. אומייגד, לזה לא ציפיתי. אז זה היה המשדר בגופו של דני, וזו היתה הסיבה לטיפול המיוחד שהוא נזקק לו וראינו מעט לגביו בחצי הראשון של העונה.
דר וורן מסרבת למסור לרייצ'ל את המסמכים, בטענה שללא בת זוגה אין לה ערך לחיים. אבל בת זוגה בעצמה מאיימת שתתאבד אם וורן לא תעזור לרייצ'ל, והיא נאלצת למסור לה את הספר. קטע מרגש, אין ספק, במיוחד תוך כדי האיום של וורן עם המכשיר המתוחכם בידה.

אז זכינו השבוע להצצה נוספת ליכולות של הננואידים של החשמל, ולהצצה לחייו של מיילס בהיותו גנרל. אני מחכה בקוצר רוח לפרק הבא.

וחדשות טובות נוספות: הסדרה אושרה לעונה שנייה. *אנחת רווחה*

ליאור

יום שלישי, 23 באפריל 2013

לוחמת הצדק (Continuum 2x01)

מי אמר שככל שהאביב מתקרב אין מה לראות בטלוויזיה? כרגע משודרות הסדרות הכי טובות, בין היתר: דוקטור הו, משחקי הכס (למי שאוהב), Psych, ובקרוב חוזרות גם שמיים נופלים ודם אמיתי. בינתיים, בזכות הטלוויזיה הקנדית, אנו גם זוכים לעונה השנייה של סדרת המד"ב המדוברת של השנה האחרונה, Continuum.

בלי משחקים מיותרים, הפרק ממשיך ישירות מאיפה שעצרנו בעונה הקודמת. קראתי במספר מקומות באינטרנט שהפרק הזה מרגיש יותר מדי כמו פרק אמצע עונה טיפוסי, מאשר כמו פרק פתיחת עונה, שאמור להפתיע, להרעיד את אמות הסיפים. ואכן, הצדק עימם.

כהרגלי לאחרונה, לא אעשה סיכום מתיש של הפרק, אלא אתייחס דווקא לנקודות העיקריות והחשובות לדעתי. קודם כל, קגמה נהרג בפיצוץ כמו שהוא תכנן, כדי שהגירסה הצעירה שלו, אחיו החורג של אלק, ימשיך משם. אני מקווה שלא איבדנו את השחקן, טוני אמנדולה, לעד, כי הוא אחד האהובים עליי במדע הבדיוני. בכל אופן, הגירסה הצעירה של קגמה בכלא, יחד עם טראביס.
לעניין טראביס, סוניה ניסתה לחסל אותו, כמצוותו של קגמה, אבל כנראה שלוחם-על כמו שהוא, מסוגל להתאושש מפצעי ירי מרובים מאוד, בין אם זה בזכות ניסיון ההחייאה של הרופאים או לא. מה שכן, הוא כרגע בכלא, מגן על ג'וליאן (קגמה הצעיר). הסוכן שעוקב אחרי קירה הפגיש אותם באותו כלא כדי לסחוט מהם מידע שהוא יודע שלא יקבל מקירה. מהלך מחוכם.
קירה, במקביל, משחקת אותה לוחמת חופשיה, ומוכנה לשתף פעולה עם המשטרה רק לשם כך. קארלוס והמפקח דילון כמעט איבדו את המשרות שלהם בגלל אי פענוח הפשעים האחרונים, כולל רצח ראשת העיר, וקירה הסכימה לעזור להם. גם היא התמודדה עם בעיה, כאשר אלק החליט להפסיק לעזור לה, בגלל המסר שקיבל מגרסה המבוגרת שלו בעתיד. קירה הצליחה לשכנע אותו שאמנם הוא קיבל מסר, אבל לא נאמר בו לא לעזור לה.
אלק, בעקבות משבר המסר, עוזב את בית הוריו (אמו שנותרה לבדה), שוכר דירה עם כמה מוזרים, ומחפש עבודה בחנות מחשבים. מעין משבר גיל עשרה הייטקי מוזר. לא אמין.
וקלוג נותר הדמות המצחיקה, הלא ברורה, שמשרת בעיקר את קידום העלילה של קירה כשאין דרך אחרת. אבל הוא חביב ואני מעריך את טוב הלב שלו.
במחתרת של ליבר8 עובדים כעת רק סוניה, גארזה ולוקס. קשה לנהל ככה מחתרת שלמה שאמורה להפיל את התאגידים בכל העולם, אז הם יוצרים קשרים עם כנופיות אחרות. כל זה מקשה ממש על פענוח כל פשע.
וזהו, זו בערך תמונת העולם של תחילת העונה השנייה. רצח ראשת העירייה לא פוענח, אבל מישהו הואשם, וזה מספיק לבינתיים בשביל לשמר את הסטטוס קוו.

אהבתי מאוד את הטכנולוגיה שקירה השתמשה בה כדי לדמות את זירת הרצח. בניית הסצנה ע"י מאות ואולפי מצלמות אבטחה היתה מתוחכמת, וכמו שהיא אמרה, זו אחת הסיבות לכך שאין בעתיד רציחות.
קיבלנו עוד הצצה לעתיד המבריק של העיר, ולאלק המבוגר, היושב לו ב"חללית" המרחפת שלו, שנראית כמו לווין שקוף. סוף סוך נחשף בפנינו תוכן המסר שהוא שלח לעצמו הצעיר. הכל היה מחושב אצלו, כולל ליבר8 וכולל קירה. אה, והוא משדר לקירה (בעתיד) איזשהן מחשבות על היותה בבית משוגעים. למה?

בקיצור, לפרק היה המון פוטנציאל שאמנם לא מומש, אבל הרעיון הכללי ממשיך לעבוד. נקווה להשתפרות במשך העונה כמו שקרה בעונה האחרונה של שמיים נופלים. לא יודע, אולי אפילו נקווה לפרק שלם בעתיד. מגיע לנו, לא?

עד הפעם הבאה,
ליאור

יום שבת, 20 באפריל 2013

זומבים, הדור הבא (In The Flesh 1x01-02-03)

קירן


סיכוי קל לספויילרים
  
כולנו מכירים את הנוסחא: מישהו נדבק בחיידק כלשהו, נושך מישהו אחר, והנה התפרצה לה מגיפת זומבים שכילתה 99% מהאנושות. רוב הסרטים שהיו ויהיו מטפלים בשלב הזה של הסיפור, בו מספר בני אדם מנסים לברוח בעת התפרצות המגפה. היום, בדור הפוסט-טלוויזיה, אחרי שסדרות כמו אבודים ומד מן שינו את פני הטלוויזיה, לטוב ולרע, מנסים לעשות דברים אחרת. קודם הגיעה The Walking Dead, שם מסופר על הישרדות של חבורת ניצולים בעולם לאחר שכולו נהרס ע"י זומבים, והדגש שם הוא על הרוע האנושי דווקא.
כעת אנו מגיעים לחלק עוד יותר מתקדם בסיפור: התקוממות הזומבים לא היתה מגיפה, אלא עלייתם מהקברים של אלו שמתו בשנה האחרונה לאחר ה-Rising. אותו Rising, או "עלייה", מתאר את הלילה בו המתים חזרו כדי לאכול את החיים, בתור צורך חייתי, או רק בתור הישרדות. הממשלה והצבא איבדו שליטה, כרגיל, אבל ה-HVF, או Human Volunteers Force, הצליח להגן על היישובים מפני ה"נרקבים" (Rotters). את חלקם חיסלו, כרגיל, ע"י ירייה בראש, אבל בשלב מסוים נמצאה תרופה למצב הזה, ואותם סובלים ממוות למחצה (Partially Deceased Sufferers, לפי לקסיקון הסדרה), מקבלים טיפול רפואי המוציא אותם מן המצב החייתי, הפראי, בו הם היו שרויים.

ומכאן מתחילה הסדרה. קירן, חולה PDS, מוחזר לחיק משפחתו, אף שהוא מוחה כי אינו מוכן. קירן היה בקברו במהלך ה"עלייה", משום ששם קץ לחייו לאחר שחברו הטוב ביותר מת באפגניסטן. אביו עבר התמוטטות נפשית עקב כך, ואמו כעסה עליו את הכעס הגדול ביותר שניתן לתאר. במהלך ה"עלייה", אחותו הצטרפה ל-HVF. למציאות הזו חוזר קירן כעת. ה-HVF מתנגדים לרצון הממשלה להחזיר את הזומבים-לשעבר למשפחותיהם, והכל מתנהל מתחת לפני השטח. אך כאשר בנו של מפקד הכוח, ריק, שהיה חברו הטוב של קירן ונהרג באפגניסטן, חוזר גם הוא בתור חולה PDS, הכל בוער. אז עכשיו הקהילה צריכה לקבל את אותם זומבים לשעבר, רק כי בנו של המפקד הוא כזה? והאם האב בכלל מודע למצבו של הבן, למרות שהדבר ברור לנו כשמש?

בסוגיות הללו הסדרה הזו מנסה לטפל, בהצלחה רבה יש לומר, על פני 3 פרקים שאורכם כשעה. כולי תקווה שתהיה עונה שנייה לסדרה הזו. אמנם יש מעט ספויילרים בתקציר לעיל, עבור מי שלא צפה, אבל הם מצומצמים ולא הורסים את החוויה. כדי לא להרוס, אגלה שאכן ישנו קליפ-האנגר בכתוביות הסיום של פרק 3, אך יש לשים לב ולא לפספס אותו בטעות. הכל תלוי ב-BBC3. אם תרצו להימנע מספויילרים חריפים יותר, מומלץ לצפות בסדרה בטרם המשך הקריאה. :)

ב-Walking Dead ראינו לזמן קצר, בסוף העונה הראשונה, את המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, כאשר החוקר שם סיפר שניסו לייצר תרופה למגיפה, אך המאמצים נכשלו והמחקר נפסק, בהיעדר חוקרים שימשיכו אותו. כאן הסיפור לוקח את המושכות מהנקודה בה נמצאה תרופה לזומבים. אמנם זו לא מגיפה, אך מדובר עדיין במתים שקמו מקברם. התרופות גורמות בין היתר פלאשבקים מהתקופה בה הם זללו בשר אדם באופן פראי, משום שהן מחברות את החלקים השונים במוח.
הסדרה מעלה הרבה נקודות למחשבה, שיכולות להימשך בעונה השנייה.
בין היתר, בקרב המטופלים במחנה הצבאי, מופץ סם כלשהו שנוגד את הטיפול התרופתי והופך את הזריקה כך שהאדם חוזר למצבו כזומבי. הם מאמינים שזהו המצב הטבעי, הנכון עבורם, מעין אדם משופר.
הכומר, שאחראי יחד עם המפקד הצבאי על ה-HVF, מאמין כי תהיה עלייה שנייה, בה, בניגוד לראשונה, יעלו מקברם רק המתים ה"טובים".
ואולי הכי חשוב, מה קורה כאשר מישהו ננשך? מצד אחד יש לנו את ליסה, שנאכלה ע"י קירן בליל העלייה. האם היא נאכלה יותר מדי? או שהיא עוד תחזור כזומבי בהמשך? התשובה של קירן ואחותו לא היתה מספיק מלאה מכדי לענות על כך. ואותו חייל HVF, שאינני זוכר את שמו (נאמר בכלל?) שהושם בכלוב לאחר שננשך. האם יהפוך לזומבי? או האם זו אמונה טפלה בלבד, לפי טענתו?
אותו מטיף באתר האינטרנט, שמנסה לגרום ל-PDSים אחרים להגיע אליו- האם יש משהו בדבריו? למה לטענתו הם אנשים משופרים? יש מקום להמשך טיפול בסוגיה הזו, בהחלט.

ג'מימה
ובל נשכח את הרגעים האמיתיים בסדרה הזו, הדרמה במיטבה. לוק ניוברי, שמגלם את קירן, עושה את תפקידו בצורה מושלמת. לא קל לגלם זומבי שחזר להיות בנאדם, במיוחד שאין לכם תקדים רחב מדי במדיה. וכאן הוא מראה את חוסר הנוחות שלו, את הרגשות שלו, את המבטים, של אדם שחזר מן המתים, שבכלל רצה למות, ואת ההתמודדות הלא קלה שלו עם החיים מחדש.
אמילי ביוון, שמגלמת את איימי, משחקת יפה על הקו בין טירוף להגיון. היא כל כך רצתה להסיר מעצמה את האיפור, את העדשות, ולהיות הכי טבעית שאפשר במצבה, אבל גילתה שזה לא תלוי בה.
שאר הקאסט גם הוא נפלא, הוריו של קירן, ובמיוחד אחותו, ג'מימה, שלא יכלה לשאת את המחשבה שהוא חוזר לביתם, אך חזרה להיות אחותו הקרובה ביותר בפרק השלישי, תוך כדי שהחליטה להשאיר את ה-HVF מאחוריה.
גם מבחינה רעיונית הסדרה עובדת יפה, כאשר איפור ועדשות מכסים על חולי ה-PDS מבחוץ, אמנם, אך בפנים אין מה לכסות- הם אותם בני אדם שהיו בטרם מתו. האמנם?

אגב, היותה של המשפחה, משפחת Walker, מאוד מעניינת. האם זהו משחק מילים מכוון על ה-Walkers (מהלכים) של Walking Dead?

אם עוד לא הלכתם לצפות ב-In The Flesh, עכשיו זה הזמן.
ליאור

יום חמישי, 18 באפריל 2013

מבחן האמת (Revolution 1x13)

נכון, פרק 13 היה בשבוע שעבר, והשבוע לא היה פרק, אז הרשיתי לעצמי (בלית ברירה) לראות אותו רק היום.

כמה דברים חשובים קרו בפרק: גילינו עוד פרט חשוב למה אין חשמל (וזה היה מפתיע), קפטן נוויל נפל בשבי, ברח מהשבי, ברח ממונרו, והמורדים יודעים שיש עכשיו למונרו נשק גרעיני.

הפרק אמנם לא המשיך את הסיפור של רייצ'ל לארון אודות ההאפלה (מה שהיה צפוי), אבל נחשף בפנינו סוד אחד חשוב: זה נגרם מטכנולוגיה דמוית נגיפים, ששורצת כעת באוויר בכל מקום בכדור הארץ. זה קרה עקב תקלה, ב"מגדל", והנגיפים יודעים רק לספוג חשמל ולהשתכפל. האם ללכת למגדל ולנסות להשיב את המצב לקדמותו, כמו שארון ורייצ'ל החליטו בסוף הפרק לעשות, הוא ההחלטה הנכונה? לדבריהם, גם לטובים מגיע חשמל, לא רק לרעים (מונרו, פלין). קודם כל, הדרך לשם מאוד מסוכנת, דרך ארץ השממה- מה יש שם? כנופיות דרכים? זומבים? מעניין. דבר שני, האם הם יצליחו לתקן את הפגום?
עוד פרט מעניין- השבב שרייצ'ל הוציאה מהבטן של דני. יש לי הרגשה שהוא קשור איכשהו למגדל. ושוב, השאלה שהטרידה אותי גם אז: אם אנחנו יודעים עכשיו שהנגיף בכל מקום, איך השבב היה מסוגל לפעול?
בשיחה נוקבת בין רייצ'ל לבתה, ראינו למי משתיהן יש באמת את הכוח. צ'ארלי יודעת ומנצלת זאת לטובתה, אך ייתכן שהצטערה אחר כך שלא נתנה לאמה להרוג את נוויל.

נוויל היה עיקר הפרק, לחובבי אספוזיטו. פלין, עם כישורי הניהול שלו, זיהה את נוויל ככישלון. המבחן שלו: ללכת להביא מטען סודי. בדרך, כמובן, המורדים מפוצצים את השיירה שלו (ליונל ריצ'י? ברצינות?), ולוקחים אותו בשבי. רייצ'ל רוצה להרוג אותו, מיילס לא מוכן, בגלל המודיעין שיש בידיו.
היחיד שהצליח להוציא ממנו את המידע המבוקש היה דווקא ג'ייסון, הבן שלו, בתכסיס שאני חייב להודות שלא צפיתי אותו. הוא גרם לאביו לגרום לו כביכול לבטוח בו, במשחק אופי על הסכנה שאמא שלו ניצבת בה. משהוא סיפר לאן פניו מועדות, נפתחה הדלת ופניו של מיילס הופיעו מעברה. אך אבוי, המורדים לא הספיקו להגיע לשם לפני פלין. למה פלין לא נסע לשם עצמאית מלכתחילה? אבל כעת אנחנו יודעים שבידיו של מונרו יש נשק גרעיני. אומייגד.


בעזרת מסמר, נוויל הצליח להשתחרר מהאזיקים (לא אמין), להרוג את אחד מהמפקדים הנחמדים של המורדים, ולברוח. הוא הגיע לאשתו (איך השומרים בפילדלפיה לא זיהו אותו? הרי מונרו יודע שהוא כשל במשימה), ושכנע אותה לברוח מהחיים הנוחים שהיא למדה להכיר גם במשך 15 שנים של אפלה. הדילמה של אשתו ברורה: מצד אחד, היא נהנתה כל הזמן מחיים יציבים, בזכותו ובזכות המשרה שלו. מצד שני, היא ויתרה על המון: נאלצה להיות נאמנה לגנרל לא שפוי, וויתרה על הבן שלה לתקופות ארוכות ולבסוף לתמיד. מה הלאה? כמה עוד היא תדבוק בטום עד שיימאס לה? להערכתי, אם היא תיתקל בג'ייסון היא תעבור לצידו. ייתכן מאוד גם שנוויל יצטרף למורדים אחרי שהוא ייצא מפילדלפיה. מי יודע.

כמה דברים מעניינים אותי עכשיו:
מה תהיה התגובה של המורדים לנשק הגרעיני בידיים של מונרו?
רייצ'ל מודעת לעובדה שהיא נוטשת את הבת שלה, שוב, ושייתכן שהיא עושה בעצם את אותה טעות כמו לפני שנים, שוב. האם הפעם זה ישתלם?
למיילס היה מבט זומם כשרייצ'ל וארון יצאו לדרך. האם הוא שלח אחריהם מישהו להשגיח?
אני רוצה לראות מה יש בארץ השממה!

פרק 14 בשני הקרוב, 22 לאפריל.
עד הפעם הבאה,
ליאור

יום רביעי, 10 באפריל 2013

אני זו לא אני (Orphan Black 1x01-02)

שרה / בת' צ'יילדס (מסלני)
Orphan Black סדרה חדשה עלתה בערוץ BBC America ביום שבת שעבר, כחלק מרצועת השידור של מוצ"ש מדע בדיוני, ומיד לאחר הפרקים החדשים של דוקטור הו.
בתרגום חופשי, "יתומת האפלה", מספרת את סיפורה של שרה (טטיאנה מסלני), בת למפחת אומנה, שחוזרת לעיירת ילדותה לאחר כשנה, ומעוניינת לחזור לחיים של ביתה, קירה, אשר נשארה בידי אם אומנת. בסופו של דבר, שרה רוצה את קירה לעצמה, אבל ספק אם זה יקרה בקרוב. בתחנת הרכבת שרה חוזה בהתאבדות של מישהי הדומה לה 2 טיפות מים: אליזבת' צ'יילדס. בחוסר ברירה, היא לוקחת את תיקה של צ'יילס מהרציף בחיפוש אחר דברי ערך.

האח החורג של שרה, פליקס, הוא בן אומנה גם כן. ג'ורדן גבאריס מגלם כאן בחור שיעשה מצד אחד הכל כדי לדאוג לשרה, שחשובה לו יותר מקשר דם, ומצד שני, יעשה את הכל כדי לשמור אותה על הצד הישר וההוגן של החיים. כמובן ששרה ישר ניגשת אליו לאחר החוויה ברציף, והוא לא שש לשתף פעולה עם רעיון גניבת הזהות של צ'יילס, אבל בלית ברירה הוא מסכים.

פליקס (גבאריס)
מכאן, העלילה מתחילה לטוס באופן מטורף, ובתור צופה, לא הרגשתי כמעט רגע דל אחד. מסתבר שישנו מישהו בשם Art שמתקשר כל הזמן לטלפון של צ'יילס, ושרה לא עונה. מסתבר- שזה שוטר. מסתבר- שרה שוטרת. ולא רק זה, היא בהשעיה עקב ירי בחפה מפשע. האם זו היתה הסיבה להתאבדות?
במקביל, צ'יילדס ידעה שיש עוד נשים שנראות בדיוק כמוה, ובין הדברים שלה מצאה שרה מידע על בנות, ממקומות שונים בעולם, והסתבר לה לאחר מכן שגם הן נראות בדיוק כמוה. לאחר שכפילה אחת, גרמניה, נרצחת מול עיניה של שרה, אפשר להבין שיש גורמים אחרים, אפלים ביותר, שהתעוררו מתרדמתם, ואולי מעולם לא ישנו, ונמצאים על המשמר. והכל קשור לעובדה שיש לה כפילות.

הסיפור המקביל שמתרחש הוא האקס של שרה שממשיך לרדוף אותה (מייקל מנדו). בחוסר ברירה, פליקס משתף פעולה עם שרה ונאלץ לזהות את גופתה של צ'יילדס בתור שרה- כך שכולם יחשבו ששרה עצמה מתה, וגניבת הזהות תהיה שקטה. אבל האקס מבקש אזכרה- לאזכרה מגיעה האם האומנת שברשותה נמצאת קירה, וגם העלילה הזו נכנסת לסחרור. וגם פה, פליקס מנצח על התזמורת בצורה מעולה. מסתבר גם שחייה של צ'יילדס עם החבר שלה לא היו תקינים, והחבר מגיע ויוצר עוד בעיות.

חלק מהדמויות של מסלני בסדרה
עם סיום שני פרקים, אני באמת במתח. העלילה הצליחה להחזיק אותי ולעניין אותי, וגם הקטעים שלכאורה אמורים להיות פשטניים, כמו שחזור הירי ע"י שרה (בתפקיד צ'יילדס) ושותפה השוטר. העונה תהיה מורכבת מ-10 פרקים, שאני מאוד מקווה שלא יורידו הילוך ולו לרגע. ממש מעניין אותי איך שרה תתפקד בתור שוטרת בכלל, ומה יעשה הלאה החבר שלה לשעבר.
מסלני משחקת מעולה בינתיים- בתור שרה הבריטית, בתור צ'יילדס הקנדית, בתור גרמניה, ובטח תמשיך בתור עוד שלל דמויות. גבאריס מגלם דמות מלאה ועגולה, ומציף רף משחק מאוד גבוה לשאר השחקנים. אני מחכה לפרק הבא בשבוע הקרוב.
אז נכון שכבר ראינו סדרות דומות, אפילו בשנים האחרונות: Ringer (עם שרה מישל גלר, שבוטלה), ואפילו The Lying Game, בהן קיים האספקט של גניבת זהות או החלפת זהות. אבל יש כאן משב רוח אחר, עלילת מדע בדיוני אפלה יותר, סיבוכים מרתקים שמעניין לראות כיצד נפתרים וייפתרו בהמשך.

המשך שבוע מעולה,
ליאור

יום שבת, 6 באפריל 2013

תפקיד המוסר (Revolution 1x12)

אחרוג מעט ממנהגי השבוע (מי ישמע..) ובמקום לסתם סיכום זחוח של הפרק של רבולושן, אנסה לעמוד על הבעיות המוסריות שעלו מתוך העלילה השבועית. כמובן, שתוך כדי, עשויים להיות ספוילרים משמעותיים, וסביר שהפרק יסוכם תוך כדי.

רוצח הוא תמיד רוצח
מיילס מחפש ייעוד, ועקב רגשות האשמה הברורים שהוא מרגיש על מותו של דני, אחיינו, הוא מחליט לסייע למורדים להפיל את מונרו, כיוון שלטענתו הם לא מסוגלים להצליח בכלום בדרכם הנוכחית. לשם כך, הוא מבקש לגייס את אנשיו מהתקופה שכיהן אצל מונרו, ודבר ראשון הוא יוצא להביא את ג'ים הדסון, יחד עם נורה. מסתבר, למרבה ההפתעה, שהדסון פרש לחיי כפר שקטים, נשא אישה חביבה, ומכהן בתור ספרן ("קונאן הספרן", לפי דבריו הפרודיים של מיילס). בגלל מיילס, נודע לאנשיו של מונרו היכן הדסון, ופלוגת חיסול נשלחת אחרי שניהם. כמובן שמיילס ונורה, בעזרתו של הדסון שבתחילה מסרב להיענות לבקשתו של מיילס, מצליחים לחסל את כל הפלוגה (נשאיר את הסרקסטיות בצד). אבל הדסון מאבד את אמונה של אשתו, וכיוון שלא נותר לו כלום, הוא מחליט להצטרף למיילס, משום שלטענתו, הוא שוב הרס לו את החיים. האם, כמו שמיילס אמר, רוצח הוא תמיד רוצח? האם באמת לא ניתן לברוח ממעשי העבר שלהם? ואם מיילס לא היה מחפש את הדסון, האם אנשיו של מונרו היו מוצאים אותו ביום מן הימים בכל מקרה?
נחמד לתהות על קנקנו של סיפור כזה, מה היה קורה אילו? הדסון הוא דמות עגולה וטובה, אם כי העלילה הראשונית שלו היתה צפויה. מיילס מתחיל להרכיב את הנבחרת שלו, ומתחיל להיות מעניין.

אם ובתה
במהלך המעבר שלה מבסיס לבסיס, צ'ארלי מעדיפה להתעסק במשימות הצבאיות ולהתעלם מהאובדן של אחיה, ומהיחסים שלה עם אמה. רייצ'ל מנסה להתקרב לביתה, מנסה למנוע ממנה לצאת למשימות, היא ראתה שהיא נפצעה בגב, אבל צ'ארלי מעדיפה להמשיך להתעלם. במהלך הבריחה מבסיס אקו, רייצ'ל נשארה בפנים כדי להשמיד את 2 התליונים (אחזור לזה בהמשך), וצ'ארלי וארון חזרו כדי לסייע לה, למרות התעקשותה להישאר. רק בזכות צ'ארלי והכישורים שלה נחלצו שלושתם. זאת ועוד, רייצ'ל נלכדה במהלך הפעולה ע"י רנדל, אבל חולצה. יחסית לעובדה שצ'ארלי מעולם לא השתמשה בנשק אוטומטי (בזכות התליון של רנדל שפעל), היא התמודדה עם זה יפה.
רק המשימה הזו הוציאה את צ'ארלי משלוותה וגרמה לא להתקרב לאימה. אחרי שכל כך הרבה זמן רצתה את דני בחזרה, היא כעת יודעת שלא תקבל אותו יותר. למזלה, אימה שם בשבילה. ברור שלא ניתן להחליף קרוב משפחה שחיית איתו 15 שנה, רוב הזמן ללא אמא, אבל לא תהיה לה ברירה. אחרת, היא היתה מוותרת על רייצ'ל ומשאירה אותה בידי רנדל.

מחיר הטרור
גילינו אמנם רק את קצה הקרחון, אבל זה קצה משמעותי ביותר. רנדל פלין, עוזר מזכיר ההגנה (ולא שר ההגנה לשעבר, אני עומד על טעותי), איבד את בנו באפגניסטן, והדבר דחף אותו לקצה, בהיותו אחראי על פרויקט התליונים שמכבים את כל החשמל בקרבתם. בליל הפעלת הוירוס לראשונה, בקאבול, הוא החזיק את הדיסקית של בנו, ונתן את ההוראה להפעיל את המגדל. הכיתובית על המסך לפני כן בישרה לנו שזהו ליל האפילה. וירוס חשמל מקומי הפך לגלובלי. האם היתה תקלה, כמו שבן ורייצ'ל טענו שעלולה לקרות? או שכל זה היה מתוכנן?
האם נכון להציב על פרויקט כזה, אדם שהשכול מניע אותו? הוא רצה לסיים את המלחמה, כדי שלא יאבדו עוד בנים. אך האם רצה בכלל להפסיק את המלחמות כולן? בהיותו ערוך למצב החדש, הכל שיחק לטובתו.
עוד תשובה שקיבלנו בהמשך לפרק הקודם, הסיבה שכעת הוא התגלה בפני מונרו, היתה שהוא צריך משאבים. המסוקים באוויר גרמו לו להבין שיש עוד מישהו בעמדת כוח שגילה את סוד התליונים (לא חשבתי על זה בשבוע שעבר ונזכרתי הפעם), והוא צריך את המשאבים של מונרו, בתמורה לידע המדעי שלו ושל אנשיו.

וקצת תהיות לסיום:
איך לרייצ'ל היו 2 תליונים להשמיד? שניהם מהמרתף של ההוא מהפרק הקודם?
מה היה ב"מגדל" ההוא בקאבול, והאם האפילה הגלובלית היתה מתוכננת? האם השיבוש נובע בעצם ממשהו שעדיין פעיל בוירוס, והתליונים כרגע עושים בעצם את הפעולה ההפוכה בהפעלת החשמל?
והאם רייצ'ל תספר לארון באמת את הכל?

עד הפרק הבא,
ליאור