יום שבת, 29 בדצמבר 2012

נערת הסופלה (ספיישל חג המולד 2012 Doctor Who)


אחרי 3 חודשים של המתנה, סוף סוף, ספיישל חג המולד, עם כמה הפתעות, שאמנם ידענו את חלקם במהלך החודשים האחרונים, אבל הפרק עדיין היה מסע מטריף ומושלג, עם הדוקטור ועם קלרה אוסווין אוסוולד.

בקצרה: אהבתי מאוד את הפרק.

בהרחבה: איזה כיף לראות את מאט סמית'. גם כאשר הוא משחק בתור דוקטור שלא אכפת לו מהעולם, כזה שחי על ענן וקורא ספרים, ומדי פעם משוטט למטה בבריטניה של המאה הקודמת, הוא עדיין מחורפן כמו שאנחנו אוהבים אותו. וכמובן שהוא שומר על קשר עם 3 מהדמויות היותר כיפיות ומצחיקות של התקופה הנוכחית של דוקטור הו:

מאדאם ואסטרה, אשה-לטאה (סילוריאנית), מהגזע שמתגורר בכדור הארץ עוד משחר האנושות.
ג'ני פלין, העוזרת האישית של ואסטרה, וכמובן, הן נשואות באושר, וגאות ביותר ביחסים ביניהן.
סטראקס, לוחם סונטארי שמת בקרב בפרק "מירוץ השדים", אבל הוחזר לתחייה על ידי מישהו לא ידוע. הוא מתפקד בתור המשרת שלהן, ומזגזג בין משפטים אנושיים למשפטים של הרג ורצח המוני מצחיקים ביותר (בד"כ עם רימונים).


את שלושתם כמובן ראינו ב"מירוץ השדים" בשנה שעברה, ואיזה כיף היה להפגוש בהם שוב. מסתבר שזהו הזמן בו הם פועלים, והם זימנו את הדוקטור כדי לחקור את השלג הבעייתי. הדוקטור, שפרש לאחר האובדן של איימי ורורי, מסרב לעשות דבר.
קלרה נתקלת בדוקטור, שעוזר לה להתגבר על מספר אנשי שלג מרושעים, ומכאן מתחיל המירוץ הקבוע של המלווה אחרי הדוקטור, עד לשכנוע. וכאן המירוץ היה מקורי ביותר. היא הצליחה לעקוב אחריו לענן, אבל ברחה, ולמחרת באה לקרוא לו מלמטה. ג'ני לקחה אותה משם לואסטרה.
אהבתי את הראיון של ואסטרה עם קלרה, כאשר לקלרה מותר להשתמש רק בתשובות של מילה אחת בלבד. והיא פגעה במילה הרגישה ביותר לדוקטור: פונד (אגם). האגם הקפוא מחוץ לבית בו היא אומנת.

אהבתי גם את החקירה של הדוקטור בתור שרלוק הולמס, שם הוא הבין ש"התבונה" מנסים להשתלט על כדור הארץ בצורת אנשי שלג, ולהשמיד את כל בני האדם. (התבונה הוצגו לראשונה בשנת 67', גם אז יחד עם אנשי שלג). כדי להשתלט, הם זקוקים לגורם מקשר של דנ"א אנושי עם פתיתי השלג: האומנת הקודמת של אותו בית בו קלרה עובדת, אשר טבעה באגם. במשך שנים התבונה נעזרו בד"ר סימיון אשר סייע להם, מאז ילדותו.


הדוקטור לא לגמרי מסכים להיכנס לבית לעזור לקלרה, אבל מזל שהוא נכנס, כאשר האומנת הקודמת חוזרת בהתגלמות של אשת קרח מפחידה. קלרה והדוקטור מגנים על הילדים, כאשר ואסטרה והאחרים מצטרפים. תגובותיו של אב המשפחה מצחיקות (ומי אתה? הדוקטור: אני החבר של קלרה. היינו למעלה.. התנשקנו).
בינתיים, בחוץ, צבא של אנשי שלג, בראשותו של ד"ר סימיון הרשע, רוצים את אשת הקרח, הפתרון שלהם.
הדוקטור עולה לגג, וקלרה אחריו. הם נכנסים לטארדיס, וקלרה מציינת שהיא "קטנה יותר מבחוץ" (גאוני), וגם שואלת אם יש מטבח, כי היא אוהבת להכין סופלה (פה נדלקת לדוקטור נורה). הוא מציע לה את המפתח לחללית, בטענה שהוא "לעולם לא יודע מי, הוא רק יודע למה".

אבל הסצינה הכל כך מרגשת של תחילת המסע של המלווה החדשה הופכת גם לסופה. אשת הקרח מושכת את קלרה החוצה, ושתיהן נופלות אל האדמה מגובה רב. קלרה נהרגת, ומוחזרת לתחייה לזמן מה ע"י סטראקס.
ואסטרה מצטרפת לדוקטור כדי ללכת לטפל בתבונה ולהציל את כדור הארץ. הדוקטור מוחק את הזיכרון של דוקטור סימיון (אהבתי את התולעת), מפני שהתבונה השתמשו בו בתור טפיל והשתקפו דרכו. אבל משום מה זה לא מספיק, והם מצליחים להשתלט על גופו הריק. דמעותיה של קלרה, שהפכו לגשם מלוח, הצילו את המצב.
אבל למרות מחויבותו הגדולה של הדוקטור לקלרה, ולמרות ה"הסכם" שהוא כרת עם היקום, לפיו הוא יציל את כדור הארץ והיקום יציל את קלרה, היא לבסוף מתה.
לאחר הלוויה, הדוקטור רואה את שמה המלא על הקבר: קלרה אוסווין אוסוולד. נערת הסופלה. היא מתה כעת בפעם השנייה. הדוקטור לא ראה אותה בפעם הראשונה, עם הדאלקים (הפרק הראשון לעונה), אבל כעת כן. ולפני מותה היא חזרה על אותו מספט בדיוק: "רוץ, ילד חכם. וזכור".

ולנו נשאר לשאול: למה? ואיך זה יכול להיות? ואיך הדוקטור ימצא אותה?

אם הגעתם עד כאן, סימן שממש אהבתם את הפרק, כמוני.
אז למרבה המזל קיבלנו המשכיות לנושא אוסווין אוסוולד, ולשם שינוי, פרק פתיחה לא רגיל של מלווה חדשה. האם היא תהיה כמו קפטן ג'ק, וכמו רורי, ותמות בכל פעם? לדעתי לא. והלוואי שתמשיך להשתמש ב-2 המבטאים השונים. זה מקסים.
העיצוב הפנימי החדש של הטארדיס מושלם. יש שיאמרו שהיא "נקייה", יש שיאמרו שזו חזרה לעיצוב המסורתי יותר, אני פשוט אוהב את זה.
האם הדוקטור ינקה את הטארדיס מבחוץ בהמשך?
ולפי הפרומו לחצי השני של העונה, שיחל באפריל (עוד מלאאא זמן), נראה כל מיני יצורים חדשים, ערים עתידניות, סייברמנים, וקלרה אחת, חמודה, שכנראה מתאהבת בדוקטור (והדוקטור אולי גם מתאהב בה). אני במתח.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה