יום שני, 8 ביולי 2013

סוג חדש של טירוף (עונה שישית של "דם אמיתי")

אני לא מפחד להודות שאני אוהב גם את העונה השישית של "דם אמיתי". כן כן. נהיה טרנד כזה בזמן האחרון, שכל הרשת מדברת על כמה סדרות מסוימות מעולות (משחקי הכס, דקסטר), ואנשים פשוט נהנים להיכנס בסדרות אחרות, להאשים באיכות נמוכה וכן הלאה.
לדעתי, דם אמיתי לא התדרדרה עם השנים. ההיפך- כמו משקה טוב, בקבוק הדם האמיתי הזה דווקא היטיב. אז נכון, יש הרבה טירוף, ומלא קווי עלילה, אבל מה ציפיתם? שנישאר עם 2 דמויות ראשיות שלא יודעות בקושי לדקלם תסריט, ומספר שחקני משנה שהולך ומתמעט בכל פעם שעוד דמות נהרגת, א-לה משחקי הכס? לא ולא.
דווקא פה, ודווקא בגלל שזה מבוסס על ספרים, אני מרגיש שיש כיוון, שיש תנועה מסוימת למקום טוב יותר. אחרי הכל, סופרת מצליחה כתבה את כל התוהו ובוהו הזה, מישהו המיר את זה לפורמט טלוויזיוני, ומפיקי HBO קנו את זה. וקונים את זה שוב ושוב שנה אחרי שנה. אז משהו חייב לעבוד.

* ספוילרים ל-3 הפרקים הראשונים של עונה 6 *

נכון, יש קווי עלילה מיותרים ולא ברורים, והיה עדיף לרדת מהם ולהתמקד במה שכן עובד. אבל כנראה שאנחנו צריכים אותם בשביל תמיכה לעלילה הראשית מדי פעם בפעם. שריף אנדי והילדות הפיות (למחצה?) שלו הוא קו עלילה מיותר במהותו, ואנדי הרס גם את הקשר הטוב שהיה לו עם הולי כששכב עם הפיה במועדון. אבל ברור שהקו הזה יתחבר איכשהו למלחמה שעומדת להתקיים בין וורלו לבין הפיות. הרי סבא נייל מגייס את מי שהוא יכול לקרב, ואחרי שהמועדון נהרס, הוא יצטרך למצוא את הפיות שעוד מהלכות בכוכב הזה, במיוחד לאור טירוף הערפדים שמשתולל בחוץ.

כנ"ל לגבי ארלין וטרי, ואשתו לשעבר של החייל הזה ששירת עם טרי בעיראק. כל קו העלילה שלהם בעונה הקודמת לא היה קשור לכלום. חשבתי שהם יתחברו איכשהו לאחרים כשהם יעזרו לאנדי עם הילדות, אבל נראה שהוא מסתדר לבד, והילדות לא תהיינה ילדות עוד זמן רב.

סאם בעיקרון מסכן. אבל הרבה מהצרות שלו הן באשמתו ובאשמת האנשים שהוא בחר להסתובב איתם, אחיו, הוריו ומשני הצורה האחרים. בכל פעם שהמצב מעט נרגע, הוא חיפש שעשוע אחר. וכעת, הוא צריך להילחם על האחזקה של מישהי שאינה בכלל הבת שלו, נגד להקה שלמה של אנשי זאב, ורק לפאייט לצידו. הצעירים מהעמותה באו עם כוונות טובות, אבל התעסקו עם מפלצות מעבר לרמה שלהם. הבחורה ההיא דווקא שרדה, וסאם יציל אותה. אבל מה יהיה איתה. גם היא הולכת להתאהב בסאם? אוי ואבוי לשניהם.
 אלסיד נשאר בסדרה, אבל כבר מזמן גם הוא כבר לא קשור לכלום, אלא רק לטירוף שמתרחש בתוך להקת הזאבים שהוא כל כך רצה להימנע ממנה, וכעת כוח ההנהגה שלו מוציא ממנו רק דברים רעים. אולי הוא עוד יחזור לעצמו. בכל מקרה, לא הייתי ממליץ לו להתקרב לסוקי בקרוב, במצבו.

ועכשיו לדברים החשובים באמת: סבא נייל הוא מלך הפיות, ומהלך על כדור הארץ כבר מאות (אלפי?) שנים. איך הוא הצליח לא למצוא את וורלו כל כך הרבה זמן? ולמה וורלו לא מחפש אותו? הרי אם בדמה של סוקי יש דם מלוכה של פיות, הרי גם בדמו של נייל. האמנם? ולמה הוא לא התגלה במשך כל כך הרבה זמן? הרי הוא צפה בג'ייסון לאורך כל ילדותו, וכנראה גם בסוקי. האם חיכה לרגע המתאים? האם הוא בכלל בן אלמוות? כל הפיות בני אלמוות? למעט הפיות למחצה?
וורלו הצליח לצאת מהשער בגלל מה שסוקי וקלודין עשו באותו לילה? האם הוא מפחד מנייל?
אני לא סומך על בן. משהו חשוד. נכון, לא קשה לזהות פיות, ויכולת קריאת המחשבות די מכריעה, אבל משהו פה מוזר. הוא נראה לי שתול מטעם מישהו, ואופן ההופעה שלו ככה פתאום, תמוה.
אה, והאם כל התופעות שקורות לג'ייסון הן בגלל מטח האור השוגג של הפיות בעונה הקודמת? מה יקרה לו?

ביל הוא מעין שליח של לילית, והתפקיד שלו כעת עלי אדמות, עם כוחותיו החדשים, הוא להציל את מין הערפדים, בעקבות המלחמה שבני האנוש משיבים. למושל יש מחנה צבאי בו ערפדים מעונים, ובעזרתו הצליח לייצר נשקים חדשים, עדשות מונעות הקסמה, ועוד. האם אריק יצליח להכריע את המושל ע"י חטיפת הבת שלו? נראה שלמושל לא ממש מזיז שהבת שלו איננה, הוא מחפש את אריק. אריק מומחה במציאת נקודות תורפה, הוא עשה את זה ברשות לאורך כל העונה הקודמת, שיחק על הקו הדק של האמון / אי אמון. אני סומך עליו גם הפעם.
אבל ברור שלביל יש תפקיד מכריע בעונה הזו, לאור יכולותיו החדשות. נראה שהוא רוצה ליצור באופן מלאכותי דם פיות, כדי לאפשר אולי לערפדים לצעוד בשמש. מעניין. מזל שג'סיקה מסוגלת לעזור לו.

הרגשת המלחמה מורגשת בכל פרק ופרק, ולאורך רובו. זה מתאים מאוד בעיני, ומצליח לאפיין את הסדרה בשונה מסדרות על טבעיות או מד"ב אחרות שכן מעזות להוריד את הרגל מהגז. פה זה לא יקרה- מהרגע שהנסיעה מתחילה, מומלץ להדק חגורות!

אומייגד העונה הזו כל כך מעניינת :)) עובדה שראיתי את 3 הפרקים הראשונים ב-3 ימים. עכשיו לחכות לפרק 4, אני מסוגל. כן כן.

ליאור

יום חמישי, 4 ביולי 2013

מתחת לכיפה השקופה (Under The Dome)

בשקט בשקט, עלתה בשבוע שעבר ברשת CBS סדרת המדע הבדיוני Under The Dome, המבוססת על הספר המצליח של סטיבן קינג באותו שם. כעבור 2 פרקים, הביקורות ברשת עדיין חיוביות, ולאחר צפייה בעצמי בפרק השני, החלטתי שזהו זמן טוב לחלוק את הרשמים שלי מסדרת המתח הזו.

בפרק הראשון היה כל מה שניתן היה לצפות מסדרת מתח שמתחילה הרפתקאה. היה אקשן (כשהכיפה הופיעה), היה גועל (פרה מחולקת לשניים- WTF?), היתה דרמה (קצת מיותרת ודביקה, עם ג'וניור וחברה שלו), היו דמויות מרובות (ורובן אהודות, יש לציין), והיתה כמובן סדרה שמתחילה לקבל צורה.

אז כן, מסביב לעיירה צ'סטרס מיל מופיעה כיפה, Dome, שהיא מעין חומת מגן בלתי נראית המכסה את העיירה מכל עבר, גם ממעל. עם הופעת הכיפה התרחשו מספר אירועים מזעזעים, ביניהם פרה שנטבחה, אנשים שאיבדו איברים, תאונות דרכים, התרסקות מטוס, והחשוב מכל: העיירה נותקה מהעולם. עבור אלה שבפנים, מדובר במציאות חדשה לחלוטין. מה עושים ללא קשר עם העולם החיצוני, ללא חשמל, ללא טלפונים או אינטרנט, ללא אהובים שננטשו בחוץ, ללא דרך (עבור אלה שנתקעו בפנים), ומה לעזאזל עושים אחד עם השני במציאות של כמו ימי הביניים?


אז חבר מועצת העיר היחיד שנשאר נוטל פיקוד, עד כמה שאפשר. בתחנת הרדיו המקומית, הטכנאית מצליחה לקלוט דברים מעטים ממה שהצבא אומר, וגורמת גם למעט התקווה שנותרה להיעלם. ברבי, איש מוזר שנראה לכאורה כמו עובר אורח לא מזיק, נתקע בעיירה, ומוזמן ע"י העיתונאית המקומית לישון אצלה. הוא כריזמטי וחריף, אבל בו בזמן הוא גם זה שרצח את בעלה. שני צעירים לוקחים על עצמם לבדוק את מקור הכוח של הכיפה והאם יש בה פרצות. והשריף מאבד את קוצב הלב שלו בגלל ההפרעות מן הגדר, בעת שנגע בה. אני אתעלם ברשותכם מהעלילה ההזויה של ג'וניור וחברה שלו, משום שזה החלק שהכי פחות מעניין אותי כרגע בסיפור, למרות שאם ברבי יחסל את ג'וניור אני יותר מאשמח.

סגנית השריף, לינדה, היא כפילה של Erica Cerra והדמות שגילמה בסדרה Eureka (ג'ו לופו). מה שמצד אחד גורם לי לאהוב אותה, אבל מצד שני גורם לי לחוש בגידה בסדרה שמאוד אהבתי ובוטלה כמו רבות אחרות. אבל מרטינז מגלמת את הסגנית בצורה מעולה, ובינתיים בסוף כל פרק היא נתקת באובדן אחר. השריף היה כמו אבא שלה, ומותו החל להחריב את עולמה. כעת שוטר אחר משתגע, ואני מאמין שג'ים הגדול, חבר מועצת העיר, ימנה אותה לבסוף לשריף, כדי להשליט קצת סדר בתוהו.

מה שמביא אותנו ללב הסיפור. ג'ים הגדול, והכומר, יודעים על איזו מזימת עבר, שגם השריף ידע עליה (והוקל להם עם לכתו). מדוע העיירה הצטיידה במלאי עצום של פרופיין (דלק)? האם מישהו ידע על העתיד הקרב ובא? מה חבר המועצה יודע? ולמה הכומר כל כך טיפש עד שכמעט שרף את עצמו למוות כדי להעלים ראיות מטומטמות? במיוחד כאשר כל מכבי האש (ובעלה של לינדה עימם) נמצאים בעיירה הסמוכה, מנותקים.


צמד הנשים (ובתן) מעניינות אותי גם. ברור שישנו סיפור מאחוריהן, ובזמן שבתן חטפה את ההתקף (כוכבים ורודים OMG), הן הגיבו לכך בצורה שמרמזת על כך שידוע שיש לבת שלהן בעיה אחרת דומה. בדרך לאן הן היו באמת? האם הלבנה באמת פסיכיאטרית?
גם הבחור הצעיר שחוקר את הכיפה חטף את אותו התקף "כוכבים ורודים". כנראה שזה קשור לכיפה. האם אלה תופעות לוואי, בדומה למה שקרה לשריף?

האם השוטר צודק? הכיפה אכן בלתי עבירה, והעשן מהשריפה יצטבר בפנים? הרי הבחור הצעיר מצא שרסיסים מהמים של החוקרים מבחוץ כן עברו אל כף ידו. מה עובר ומה לא? מעט מתדרי הרדיו כן מגיעים פנימה. מעניין אותי מאוד כיצד הסדרה תתפתח, שהרי את עיקר התעלומה עדיין איננו יודעים. כעבור שני פרקים רמת המתח נותרה גבוהה, אבל ברור שצריך הרבה כשרון כדי להשאיר אותה באותו אופן עונה שלמה. כולי תקווה שנזכה לכך.

נ.ב. חבל שאיבדנו את השריף. למי שהשחקן מצלצל לו מוכר, מדובר בטייס לפידוס מאבודים. הגיע לו יותר זמן מסך לדעתי. ג'ים הגדול מוכר לכם מ"שובר שורות", לינדה מ-CSI New York, וברבי השתתף לאחרונה בסדרה המבטיחה Bates Motel.
אה, וגם אתם צופים שג'וליה וברבי יתאהבו? במיוחד שהוא גר אצלה, מאוד כריזמטי בעיניה, ורצח את בעלה. אבל אז היא תגלה שהוא רצח את בעלה ויהיה בלאגן.

אז עד הפעם הבאה,
ליאור